Науково-методична література

Від профільного навчання - до профільної освіти. Стратегія локальних змін позашкільного навчального закладу нового типу.
 /за редакцією Первушевської І.О./: науково-методичний посібник. – Рівне: ПДМ, 2010. – 300 с.

В науково-методичному посібнику на основі педагогічних досліджень, експериментів та моніторингу досвіду авторської інноваційної моделі освітньо-виховної системи Рівненського міського Палацу дітей та молоді розкриваються нові підходи та технології позашкільного педагогічного процесу у здійсненні профільного навчання, висвітлюються проблеми науково-методичного та організаційно-педагогічного його забезпечення. Розрахований на педагогічних працівників позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів; студентів вищих педагогічних закладів освіти різних рівнів акредитації. 

Пройшло майже 10 років з виходу першого науково-методичного посібника "Нові технології позашкільної освіти і виховання" (з досвіду роботи ПДМ м. Рівне; Київ, 2000 р.). Саме 10 років тому, в 2000-му році, на всю Україну ми задекларували щодо зміни парадигми позашкільної освіти. Це був впевнений крок по створенню авторської інноваційної моделі освітньо-виховної системи. Майже 20 років ми переконуємось, що наш вибір домінуючого профільного навчання, на кожному ступені якого формуються відповідні життєві, соціальні та базові компетенції, розвивається творча особистість, - правильний і ефективний. Сьогодні ми послідовно і прагматично користуємось власними напрацюваннями, в основі яких експерименти, дослідження, стабільні моніторинги, апробації і результати на користь авторської ідеї. 

У виграші всі:
- діти і молодь, яка сформована, розвинута, самодостатня і конкурентноздатна; - батьки, які задоволені результатами спільних напрацювань;
- педагогічний колектив, який інтелектуально, фахово і професійно зростає в своєму прагненні самореалізації та постійному пошуку якісних результатів;
- місцева влада, яка має позитивний результат напрацювання виховних інноваційних технологій щодо реалізації важливих проблем в молодіжному середовищі.
- ЗНЗ, ВНЗ та інші освітні інституції, які інтегруються з ПДМ в єдиному освітньому просторі.

Ми бачимо результат, ми прагнемо його удосконалювати.
Ми дякуємо всім, хто допомагав нам реалізовувати задумане, підтримував наші намагання бути собою в пошуках власного освітнього шляху і власної освітньої моделі, а також залишитися конкурентноспроможними на ринку освітніх послуг, а саме:

Луїзі Іванівні Ковбасенко, старшому науковому співробітнику лабораторії діяльності позашкільних закладів Інституту проблем виховання АПН України;

Тамарі Дмитрівні Дем’янюк, зав. кафедрою теорії і методики виховання, завідувачці науково-дослідної лабораторії інноваційних виховних технологій Рівненського Державного гуманітарного університету;

Івану Дмитровичу Беху, директору Інституту проблем виховання АПН України.

Я вдячна педагогічному колективу Палацу дітей та молоді, який повірив в мою ідею модель профільного навчання дитини, молодої людини, розвитку їхньої творчої особистості задля їх власного майбутнього.

Саме педколектив ПДМ, який, починаючи з кінця 80-х минулого століття і по теперішній час, живе в постійному пошуку і експерименті, власною практикою доводячи логічний постулат: майбутнє – це вже сьогодні, просто не всі про це здогадуються. А щоб отримати якісний результат треба не просто встигати за гаслом, життям і ідеями, а робити це конструктивно і діяльнісно. Тільки професіональні комунікації з дітьми та їх батьками дадуть відповідь на запитання: Що робити в сфері позашкільної освіти? Інакше – легко опинитися в потязі, який їде в зворотньому напрямку.

На мою думку, це стосується всіх, хто волею долі працює з дітьми і молоддю. Саме "працює", тому що, коли ми використовуємо терміни "виховує", "вчить", "навчає", - це право треба заслужити. Бо це не стільки процес, скільки визнання.

Наша книга ставить одне важливе питання щодо спроможності держави взяти на себе відповідальність за інноваційні процеси, які відбувається в позашкільній галузі, по-справжньому визнати за нею право на повноцінну освітню автономію як самостійного соціального інституту виховання нової людини, а, відповідно, визнати і за педагогічними працівниками позашкілля – їх статус ідентичний до статусу учителів загальної середньої освіти.

Саме позашкільна освіта, інтегруючись в загальному освітньому просторі, може реально слугувати державі в наближенні процесів виховання нової людини, адекватної до вимог життя та викликів сучасності.

І.О.Первушевська, 
директор ПДМ м. Рівне,
Заслужений працівник освіти України