«Школа конструктивних змін»

Проект «Школа конструктивних змін» реалізував Екологічний центр ПДМ спільно з ГО «Сприяння позашкільній освіті» рамках міжнародного проекту «Молодь та ГО назустріч сталому розвитку» за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини, німецької громадської організації «DRA», громадської організації «Екоклуб». У проекті взяли участь 10 закладів міста (школи № 4, 8, 10, 11, 13, 14, 22, Рівненська гуманітарна гімназія та спеціалізована школа «Центр надії», Палац дітей та молоді). В рамках проекту було сформовано робочу групу з учнів 8-10 класів шкіл-учасниць проекту, які взяли участь у різноманітних заходах проекту, що проводились з метою формування біорегіонального світогляду та вміння діяти в інтересах сталого розвитку нашого регіону. Заходи відбувались з жовтня по грудень 2016 року.

Освітній блок проекту, спрямований на визначення перспектив розвитку нашого регіону на базі місцевих природних та енергетичних ресурсів, включав: тренінг «Природні ресурси як основа розвитку регіону», тренінг «Чи вистачить на всіх?», квест «10 кроків до сталого розвитку», семінар-практикум «Освіта для змін: від біорегіоналізму до сталого розвитку», наукові пікніки у Дермансько-Острозькому національному природному парку, екскурсії на місцеві підприємства сільськогосподарського та промислового виробництва (ТОВ «Оржівський деревообробний комбінат» смт. Оржів Рівненський район, ТОВ СГП ім. Петра Воловікова с. Іллін Гощанський район, Горбаківський водозабірний майданчик Рівненського підприємства «Облводоканал» с. Горбаків Гощанського району), інтерактивні заняття для дітей молодшої шкільної ланки із використанням книжки-розмальовки «Болото Журавлине – мандрівка Поліссям» (автори – педагоги Екоцентру ПДМ Ірина Куроченко та Варвара Рискова). Для продовження освітньої діяльності в напряму вивчення природних ресурсів нашого регіону учасники робочої групи отримали комплекти книжок-розмальовок «Болото Журавлине – мандрівка Поліссям» та провели пізнавальні уроки для учнів початкової школи. Під час семінару-практикуму вчителі ознайомились із методиками формування екологічних мотивацій учнів на основі їх ціннісних орієнтацій, їх біорегіональної позиції; відбувся практикум із впровадження активних форм освіти для сталого розвитку у навчальному закладі, було презентовано навчально-методичний посібника «Від малого відкриття до великої науки» (автори – Ірина Куроченко та Варвара Рискова) із методологічних та методичних засад вивчення й дослідження природних ресурсів регіону. Практичні заходи проекту були об’єднані метою втілення окремих цілей сталого розвитку, а саме: «забезпечення відкритості, безпеки, життєстійкості й екологічної стійкості міст та населених пунктів» та «вживання невідкладних заходів щодо боротьби зі зміною клімату та її наслідками». Форма проведень – екологічні акції під загальною назвою «Малі справи – великі зміни». Під час акцій учасники проекту встановили інформаційні таблички на десяти вікових деревах (дуби, липи, ясен), що зростають у центрі міста та мають вік від 120 до 250 років. У двох навчальних закладах міста в рамках проекту були встановлені контейнери, що дало змогу розпочати шкільні програми із роздільного збору паперу та картону. Загальноосвітні навчальні заклади №10, 13, 22 стали переможцями конкурсу «Наша школа може стати більш екологічною» і отримають велостійки для облаштування біля школи велосипедної стоянки. Як ще оцінити результати проекту? Наводимо окремі відповіді окремих учасників проекту на окремі питання підсумкової анкети «Скажи чесно!», яку заповнили учасники проекту під час круглого столу. «Що нового ти взнав під час участі у проекті «Школа конструктивних змін?»

- дізнався про те, що у Рівненській області є Дермансько-Острозький національний природний парк, де зростають дивовижні мохи і рослини;

- дізнався про якість води з крана; - дізнався про те, як утримують, годують і доять корів, щоб отримати якісне молоко;

- дізнався про те на місцевих ресурсах працює багато різних підприємств; - дізнався про те, які дерева називають віковічними;

- дізнався про те, як мають бути правильно розташовані житлові та промислові об’єкти на місцевості відповідно до принципів сталого розвитку. «Що нового зрозумів?»

- потрібно економити ресурси і дерева; - сама можу щось зробити;

- воду з крана можна пити сирою;

- треба купувати молоко СГП ім. Петра Воловікова;

- у нас поблизу міста діють декілька промислових підприємств;

- як очищують воду.

«Що нового зробив?»

- провела з дітьми початкової школи заняття із ознайомлення з водно-болотними угіддями Рівненщини;

- брав участь у встановленні табличок на вікових деревах і встановленні контейнерів для паперу у 14 школі;

- провела для четвертокласників урок із розмальовками. «Яку користь від участі у проекті отримав для себе особисто?» - їздила на екскурсія і дізналась багато нового;

- все, що я взнав, що зрозумів і що зробив пішло мені на користь; - дізнався більше про промислові технології:

- багато нових вражень, дуже цікаві екскурсії.

«Яку користь від проекту отримала ваша школа?»

- у нас були встановлені контейнери для макулатури, школа може збирати її і заробляти кошти;

- один її учень став трохи розумніший і щасливіший;

- з’явився учень, який знає більше про місцеву промисловість і може розповісти іншим;

- є людина, яка може провести відкритий урок і поділитися досвідом;

- чотирикласники отримали цікаві розмальовки, у яких розповідається про водно-болотні угіддя; «Яку користь отримала громада Рівного?»

- дізналась про вікові дерева, які ми позначили табличками;

- отримала нових активісті різних заходів екологічного спрямування;

- отримали активістів, які можуть працювати в місті над збереженням вікових дерев. «З якими почуттями ти завершуєш участь у проекті?»

- трішки сумно, що проект закінчується, але я з користю провела час;

- я дуже задоволений проектом і найбільше мені сподобались наукові пікніки у Дермансько-Острозькому парку;

- я дуже задоволена участю у проекті і хотілося б ще щось подібне.